Šejla Kamerić

1395 Days without Red, 2011 

Single-channel HD video and 5.0 surround sound

Duration: 43’46” 

In collaboration with Liria Bégéja. 

From a project by Šejla Kamerić and Anri Sala

in collaboration with Ari Benjamin Meyers 

Courtesy: Marian Goodman Gallery, Hauser & Wirth

 © Anri Sala, Šejla Kamerić, Artangel, SCCA/2011  

Description: 1395 Days without Red intertwines a daily rehearsal of the Sarajevo Philharmonic Orchestra with a musician crossing the besieged city on her way to it. While a series of difficulties with the tempo interrupt the orchestra’s run-through of the First Movement of Tchaikovsky’s Pathetique, the woman’s progress through the city is halted by a succession of street crossings that the Sarajevo siege has turned into probable dead-ends.

The film makes reference to the 1395 days of the siege of Sarajevo, when wearing red or bright colors risked attracting the attention of the snipers.

At each crossing she stops, holds her breath and continues. After each she catches her breath and resumes. Breathing withheld, breathing released: portions of time that evolve into measures of humming that enable her to carry on. She runs through the music while crossing the city. She runs through the city while rehearsing the music in her head.

Like an improbable score, where two instruments respond to different stimuli while playing in tempo with each other, her humming and the orchestra synthesize into one tune, a tune of continuance and persistence against the odds.

Anri SALA bio:

Anri Sala constructs transformative, time-based works through multiple relationships between image, architecture, and sound, employing these as elements to fold, capsize, and question experience. His works investigate ruptures in language, syntax, and music, inviting creative dislocations, which generate new interpretations of history, supplanting old fictions and narratives with less-explicit, more-nuanced dialogues.

His work has been the subject of solo exhibitions at Bourse de Commerce, Paris (2023); Kunsthaus Bregenz (2021); Buffalo Bayou Park Cistern, Houston (2021); Centro Botìn, Santander (2019); Mudam, Luxembourg (2019); the Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Turin (2019); Museo Tamayo, Mexico City (2017); the New Museum, New York (2016); Haus der Kunst, Munich (2014); Centre Pompidou, Paris (2012); Serpentine Gallery, London (2011); Museum of Contemporary Art North Miami (2008); and ARC, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2004). He has also participated in major group exhibitions and biennials internationally, including the 57th Venice Biennale (2017), dOCUMENTA (13) (2012), the 29th São Paulo Biennial (2010) and the 4th Berlin Biennale (2006). In 2013, he represented France in the 55th Venice Biennale.

MBISHKRIMI – 1395 DITË PA TË KUQE

1395 Ditë pa të Kuqe, 2011

Video HD me një kanal dhe zë rrethues 5.0

Kohëzgjatja: 43’46”

Në bashkëpunim me Liria Bégéja.

Nga një projekt i Šejla Kamerić dhe Anri Sala

në bashkëpunim me Ari Benjamin Meyers

Falënderim: Marian Goodman Gallery, Hauser & Wirth

© Anri Sala, Šejla Kamerić, Artangel, SCCA/2011

Përshkrimi: 1395 Ditë pa të Kuqe ndërthur provën e përditshme të Orkestrës Filarmonike të Sarajevës me një muzikante rrugëve të saj në qytetin e rrethuar. Ndërsa një seri vështirësish me tempon ndërpret provën e orkestrës për Lëvizjen e Parë të “Pathetique” të Çajkovskit, ecja e gruas nëpër qytet pengohet nga një sërë kalimesh të rrugëve të cilat rrethimi i Sarajevës i ka kthyer në rrugë qorre.

Filmi i referohet 1395 ditëve të rrethimit të Sarajevës, kur veshja me ngjyrë të kuqe ose me ngjyra të ndritshme rrezikonte të tërhiqte vëmendjen e snajperëve.

Në çdo kalim të rrugës ajo ndalet, mban frymën dhe vazhdon. Pas kalimit ajo merr frymë dhe vazhdon. Fryma e mbajtur, fryma e lëshuar: copëza kohe që zhvillohen në masa gumëzhitjeje që i mundësojnë asaj të vazhdojë. Ajo e përcjellë muzikën ndërsa kalon qytetin. Ajo ec nëpër qytet ndërsa bën provë me muzikë në mendjen e saj.

Si një partiturë e pamundur, ku dy instrumente i përgjigjen stimujve të ndryshëm ndërsa luajnë në tempo me njëri-tjetrin, gumëzhitja e saj dhe orkestra sintetizohen në një melodi, një melodi e vazhdimit dhe këmbënguljes kundër vështirësive.