Foto: MVRDV

Qëndrimet për dhe kundër - Ndërtesa me pamje të heroit kombëtar, Skënderbeut

Një ndërtesë me profil shqiponje të një luftëtari të shekullit të 15-të është propozimi më i fundit nga MVRDV, kompani holandeze, për ta transformuar kryeqytetin e Shqipërisë, Tiranën. Por jo të gjithë janë të kënaqur me planet e kësaj kompanie.

Me hundën e tij të veçantë në formë grepi dhe mjekrën e mrekullueshme e të pakufizuar, heroi kombëtar i Shqipërisë, Skënderbeu, ka qenë prej kohësh një prani e njohur në rrugët dhe sheshet e Shqipërisë. Mbreti luftëtar prej 2.1 metrash i njohur si Dragoi i Shqipërisë, vrasësi i turqve osmanë, festohet në monumente dhe relieve të shumta, me shtatin e tij imponues dhe sytë e zjarrtë që e ruajnë territorin për të cilin ai luftoi në shekullin e 15-të.

Tani fytyra e tij do të duket më e madhe se asnjëherë më parë mbi Tiranë. Në Tiranë ka nisur ndërtimi i një blloku apartamentesh, zyrash dhe dyqanesh 85 metra të lartë në qendër të Tiranës, i projektuar në formën e kokës së Skënderbeut. Pamjet e projektit e japin përshkrimin e një kulle të bardhë amorfe të rrethuar me ballkone që valëzohen brenda dhe jashtë për ta formuar një përafrim të ngjeshur të tipareve të heroit, duke e ngulitur profilin e tij përgjithmonë në horizont në beton dhe xham. Banorët e ardhshëm e të pasur do të jenë në gjendje ta drejtojnë shikimin e tyre drejt syve të luftëtarit, të rrinë në veshët e tij ose të darkojnë në afresk në fund të hundës së tij – nga e cila gjelbërimi do të kolovitet në një pikëllim të pafat.

Vizioni surreal është vepër e arkitektëve holandezë MVRDV, të cilët nuk janë të panjohur për ngritjen e ndërtesave në formë si objekte të reja të mbipërmasave – ose “projekte skulpturore figurative”, siç preferojnë t’i quajnë ato. Pirgu i tyre katastrofik i Harkut të Mermerit në Londër, i cili ndoshta i kushtoi këshillit konservator udhëheqjen e bashkisë lokale, ishte thjesht e fundit në një varg të gjatë krijimesh vizatimore që duket se janë shkulur nga thellësia e një koshi pazari në dyqan barcoletash. Arkitektët e kanë projektuar një muze në formën e flluskave gjigante komike të të folurit, një magazinë ruajtjeje arti në formën e një tasi sallate Ikea dhe një kompleks apartamentesh që shpreh fjalën HOME në formën e blloqeve të saj. Por duket se ata i kanë ruajtur metaforat e tyre më banale për Ballkanin, ndoshta duke supozuar se shumë pak nga klientët dhe kritikët e tyre do t’i shohin ndonjëherë ndërtesat personalisht.

Një distancë e shkurtër nga vendi ku është planifikuar të ngritet koka gjigante e Skënderbeut, tashmë duket një kullë tjetër e projektuar nga MVRDV, e quajtur Downtown One. E ngritur aty në fillim të vitit të kaluar, korniza e saj prej 140 metrash prej betoni e bën atë ndërtesën më të lartë në qytet duke e vazhduar edhe më motivin pop-nacionalist. Në vend të një fytyre, kjo pllakë e rëndë banesash dhe zyrash luksoze përmban një hartë të Shqipërisë që del nga fasada e saj – megjithëse forma është kaq e paqartë, duket më shumë si kallep betoni që rrëshqet sipër rrugës lart, duke lënë një rrëmujë të çuditshme në shfaqjen e saj. Vëllimet e gdhendura në mënyrë dramatike të imagjinuara nga MVRDV duket se janë krijuar me vlerë në gropëza më të cekëta, duke e dhënë përshtypjen se ndërtesa po gërryhet para kohe.

“Këto ditë, qytetet në mbarë botën ngjasojnë shumë në njëra-tjetrën”, thotë Winy Maas, bashkëthemeluesi i kompanisë holandeze të arkitekturës. “I inkurajoj ata gjithmonë që t’i rezistojnë kësaj, ta gjejnë karakterin e tyre individual dhe ta vënë theksin në të. Tirana ka mundësinë e një kanavaceje bosh për strukturat me densitet të lartë. Mund të jetë progresiv në këtë kuptim dhe ta ndërtojë karakter dhe afinitet.”

Mirëpo, shumë banorë vendas nuk janë aq të sigurt për afinitetin që krijohet nga Maas dhe lista e arkitektëve të tjerë ndërkombëtarë që kanë ardhur për ta riformësuar qytetin. Një grusht kullash po ngrihen rreth sheshit qendror Skënderbej të Tiranës, me katër sos tashmë të përfunduara dhe të paktën gjashtë të tjera në tubacion. Ka pasur protesta të zëshme kundër shkatërrimit të vilave të epokës osmane për t’i hapur rrugë turmës së ndërtimeve të larta, me kritikët që ankohen për humbjen e trashëgimisë dhe rritjen e çmimeve të pronave dhe akuzat se projektet po përdoren si skema të pastrimit të parave për krim të organizuar. 

Dy vila historike u shkatërruan për t’i hapur rrugë kullës së Skënderbeut në maj të vitit 2020, kur qyteti ishte në izolim nga pandemia. Në të njëjtën kohë, Teatri i dashur Kombëtar i qytetit, që daton nga vitet 1930, u shkatërrua gjithashtu për t’i hapur rrugë një projekti të arkitektit danez Bjarke Ingels, i cili mori kritika të mëdha.

“E ardhmja e Tiranës do të jetë plot me rrokaqiej fantazmë”, thotë Vincent WJ van Gerven Oei, shkrimtar holandez që ka jetuar në Tiranë për 12 vitet e fundit dhe ka ndjekur nga afër zhvillimin e qytetit. “Unë e dua MVRDV-në – gjërat që ndërtojnë në Holandë janë ndër ndërtesat e mia të preferuara – por më pas vijnë në Shqipëri dhe bëhen budallenj. Ata mendojnë se mund të shpëtojnë me dizajn të ndyrë, duke i kontrolluar të gjitha arketipet budallaqe nacionaliste që mund t’i mendojë një njeri.”

Në një leksion të vitit 2018, kur dy kullat ishin në zhvillim, Maas trajtoi simbolikën e hapur nacionaliste të projektimit të një ndërtese në formën e hartës së vendit. “Kam pasur një diskutim me disa nga politikanët evropianë për këtë,” tha ai. “Sepse, a mund ta bësh këtë? A është nacionalizmi i mirë apo i keq? Por Shqipëria ka nevojë për të, për të treguar se duket seksi dhe se në fakt është shumë e lezetshme.”

Duke vajtur para-prapa në skenë, duke folur si një fëmijë hiperaktiv që kishte konsumuar shumë E-substanca, Maas e rapsodizon lidhjen e tij të dashurisë me Shqipërinë. Ai e përshkroi atë si “një vend pa para, ku konsumohet vetëm kafeja dhe ku nuk ka asgjë për të bërë” – fleta e përsosur bosh për idetë e tij të çuditshme, “si një mini-Kinë” me mundësi të bollshme për arkitektët. “Zhvilluesit po bëhen më të pasur,” tha ai i emocionuar, por nuk përmendi se nga mund të vinin paratë për të ndërtuar vizione të tilla marramendëse, duke pasur parasysh ekonominë e varfër të vendit.

Një raport i vitit 2020 nga Iniciativa Globale kundër Krimit të Organizuar Transnacional vuri në dukje se industria shqiptare e ndërtimit ishte bërë një pikë e nxehtë e njohur për bandat kriminale ndërkombëtare për pastrim parash, kryesisht nga trafiku i drogës. Vlerësohet se 1.6 miliardë euro “para të pista” janë pastruar përmes sektorit shqiptar të pasurive të paluajtshme në tri vitet e mëparshme, me 60% të financimit të projektit nga burime të paligjshme. Vetë Zyra e Drejtorisë së Përgjithshme të Parandalimit të Pastrimit të Parave në Shqipëri tha se ka vëzhguar “investime të konsiderueshme në pasuri të paluajtshme me burim të panjohur fondesh”, të cilat i klasifikoi si “të dyshimta”.

Vitin e kaluar, prokurorët antimafia në Itali zbuluan se sindikata e krimit Ndrangheta kishte identifikuar zhvillimet e reja të larta të Tiranës si një mundësi kryesore për pastrimin e parave të tyre. Në një përgjim, dy nga të arrestuarit u dëgjuan duke diskutuar për një ndërtues ndërtesash në Shqipëri, i cili kishte tri leje ndërtimi për ndërtesa me vlerë 180 milionë euro, por kishte vetëm 10 milionë euro në dorë. “Rrokaqiejt e rinj do të shiten për 3,000-4,000 euro për metër katror”, thotë një nga të dyshuarit. “Dhe a e dini se sa kushton ndërtimi? 510 euro.”MVRDV thotë se, në përputhje me ligjin holandez, ajo kryen kontrolle të dokumentacionit për klientët e saj duke përdorur një kompani të palëve të treta që skanon për aktivitet kriminal, ndër të tjera, dhe nuk ka asnjë sugjerim për fonde të paligjshme. Zëdhënësi i qytetit të Tiranës tha se “detyra e bashkisë është të sigurojë që të respektohen planet e ndërtimit, estetika, rregullat e arkitekturës dhe planet e lëvizshmërisë. Ne e kuptojmë se jetojmë në një mjedis politik toksik në Ballkan dhe u kemi kërkuar vazhdimisht liderëve të opozitës ta nënvizojnë se cila nga këto kulla është e dyshuar për një aktivitet të tillë [kriminal]? Deri më sot nuk kemi marrë asnjë përgjigje dhe nuk ka pasur asnjë pretendim zyrtar në prokurorinë e Tiranës”.

Riformësimi radikal i kryeqytetit shqiptar gjatë dy dekadave të fundit mund t’i atribuohet kryesisht Edi Ramës, i cili shërbeu si kryetar bashkie nga viti 2000-2011 dhe ka qenë kryeministër i vendit që nga viti 2013. Rama ishte një basketbollist profesionist dhe artist në vitet 1990, dhe Maas thotë në leksionin e tij se “Edin e njoh nga Parisi kur ishte piktor”. Rama u kthye në Shqipëri për t’u bërë ministër i Kulturës në vitin 1998 dhe nisi një operacion radikal pastrimi kur u bë kryetar bashkie. Ai u bë kryefjalë me politikat e tij të lyerjes së ndërtesave gri sovjetike me ngjyra të ndezura për ta gjallëruar qytetin, mbjelljen e pemëve, krijimin e korsive për biçikleta dhe mbajtjen e konkurseve ndërkombëtare arkitekturore – reforma që i dhanë atij çmimin World Mayor në vitin 2004.

Një nga projektet e para që MVRDV mori nën qeverisjen e Ramës ishte qendra tregtare Toptani në vitin 2005, e cila u konceptua si një masë e zbrazur e mbuluar me ekrane gjigante reklamash LCD. Pasi fitoi konkursin, Maas nuk dëgjoi asgjë deri disa vite më vonë, kur kuptoi se ndërtesa në fakt ishte ndërtuar nga arkitektë të tjerë dhe ishte dobësuar në mënyrë drastike gjatë procesit. Fasada dixhitale u këmbye me panele standarde të veshjes gri, ndërsa vizioni i tij për një arkadë të hapur u bë një qendër e përgjithshme e mbyllur.

“Projektet këtu shpesh realizohen në një mënyrë krejtësisht të ndryshme nga ajo se si synonin fillimisht arkitektët,” thotë Van Gerven Oei. “Është realiteti i suvatimit dixhital, gjithmonë i bukur, brilant dhe novator, dhe më pas realiteti i kompanive shqiptare të ndërtimit, që duan të bëjnë gjënë më të lehtë, më të shpejtë me çmimin më të ulët të mundshëm.”

Për të mos u dekurajuar nga qendra tregtare Frankenstein, MVRDV vazhdoi të kërkonte punë në Shqipëri. Pasuan disa projekte të parealizuara, nga një grumbull kolosal blloqesh apartamentesh të zgjatura të planifikuara për një zonë buzë liqenit në vitin 2008, të quajtur Tirana Rocks, në një vendpushim bregdetar për një klient rus i projektuar si një kodër artificiale që do të shkëlqente në mënyrë të çuditshme gjatë natës – “më mirë se çdo film i James Bond-it”, premtoi Maas. Ai shpjegon se si Downtown One filloi si një ndërtesë tre-dimensionale në formën e Shqipërisë, por rezultoi shumë e shtrenjtë, kështu që ata vendosën ta stampojnë formën e hartës në një kullë të thjeshtë drejtkëndore. Një komision i mëtejshëm erdhi në vitin 2018 për ta transformuar Piramidën mbresëlënëse të Tiranës të veshur me mermer – e ndërtuar në vitet 1980 si një muze për ta festuar ish-diktatorin komunist të vendit – e cila ishte bërë një vend popullor për të rinjtë e qytetit për ngjitje dhe rrëshqitje poshtë. MVRDV u caktua, pa konkurrencë publike, për ta transformuar atë në një qendër teknologjike – duke i ngulfatur anët e pjerrëta me hapa konkretë në proces. Së fundi, kur bëhet fjalë për kullën e Skënderbeut, origjina është aq e hapur sa edhe mund të imagjinohet. Siç kujton Maas: “Atëherë Edi tha: “Dua të bëj diçka me historinë.” Dhe kështu lindi koka gjigante.

Banorët vendas kanë bërë shaka se, ndërkohë që Rama kultivon një pamje të moshuar-shtetari – korniza e tij gati dymetërshe dhe mjekra e rritur duke i dhënë atij një pamje gjithnjë e më Skenderbiane – ndërtesa në formë koke mund të përfundojë më shumë si një monument i qëndrueshëm për artistin-politik  i cili e riformësoi kryeqytetin, duke vështruar përgjithmonë vizionin e tij të kullave boshe./The Guardian